Har inte använt interaktiva skrivatavlor själv men var på en demo av SMARTBoard för ett par år sedan. Första intrycket var att den var för klumpig, men samtidigt för liten jämfört med en vanlig whiteboard om man ska göra lite mer omfattande anteckningar på tavlan. Det skarpa ljuset från projektorn kändes störande, men det vänjer man sig kanske vid? Men det var framförallt priset som avgjorde att ett inköp inte blev aktuellt för min skola då.
Efter att ha sett de fyra filmerna om SMARTBoard, eBeam, CleverBoard och Tablet-PC tycker jag att eBeam är den mest intressanta. Här slipper man den klumpiga extra tavlan, man kan välja att jobba utan den störande projektorn, och priset (ca 10-12000 kr efter en snabb koll på Internet) är mer överkomligt.
Många av de funktioner som anges som fördelar hos de interaktiva skrivtavlorna finns ju redan med bara en dator + projektor (utnyttja material på Internet, visa filmer, planera lektioner i förväg, …).
Men de absolut avgörande fördelarna är att man kan SPARA och ÅTERANVÄNDA det man skrivit på tavlan. Eleverna kan lägga större fokus på det som sägs och vara mer delaktiga i lektionen, och en del elever har ju svårigheter med att anteckna. Ett bra stöd för de som varit frånvarande också, speciellt om man samtidigt kan spela in det som sägs. Nästa lektion kan man smidigt repetera och ta upp tråden igen.
Men de absolut avgörande fördelarna är att man kan SPARA och ÅTERANVÄNDA det man skrivit på tavlan. Eleverna kan lägga större fokus på det som sägs och vara mer delaktiga i lektionen, och en del elever har ju svårigheter med att anteckna. Ett bra stöd för de som varit frånvarande också, speciellt om man samtidigt kan spela in det som sägs. Nästa lektion kan man smidigt repetera och ta upp tråden igen.
Enligt Bosse Andersson (Datorn i Utbildningen, nr 3, 2006) visar forskning att användningen av interaktiva skrivtavlor inte medför förändring av själva pedagogiken. Men även om man det är så, så tycker jag ändå att mycket är vunnet om man bara får en nytändning för sig själv och för eleverna.
Jag är helfrälst när det gäller interaktiva tavlor (smartboard). Som du skriver: en stor fördel är möjligheten att spara och återanvända. Men det ändra pedagogiken också. För min del blir det mer av interaktiva resurser (matteprogram, filmsnuttar, webbsidor för att hämta statistik och andra fakta) man växlar snabbt och lätt för man har tillgång till allt samtidigt. Och så är det roligt att förbereda lektioner och det smittar av sig på eleverna …
SvaraRadera