måndag 8 november 2010

Den som söker hon finner

Jag följde uppmaningen och gick igenom materialet om informationssökning från KTH, trots att jag tycker att jag redan är ganska händig på det. Men där fanns faktiskt ett och annat jag inte tänkt på, som till exempel:
-   språkfällor i form engelska ord som liknar svenska ord med en annan
    betydelse (t ex eng. actual är INTE detsamma som sv. aktuell)
-   se upp med att ord kan vara särskrivna eller hopskrivna
    (on line eller online?)
-   skillnader mellan engelska och amerikanska vad gäller ord eller
    stavning 
(ex colourcolor)
Ett annat tips var att använda jokertecken (”*”, wildcards) i slutet av ord eller inuti ord för att få med olika ändelser och varianter.
Avståndsoperatorer för att specificera maximala antalet ord mellan två sökbegrepp i texten eller att de ska återfinnas i samma mening är också användbara hjälpmedel.

För övrigt fick jag en slags flash back från min egen studietid för sisådär 30 år sedan då vi utnyttjade Compendex och Citation Index. Jag undrar hur mycket sådana databaser och kataloger används idag när det mesta finns så lättillgängligt via Internet. Provade i alla fall att söka i KTHs bibliotek efter material inom mitt tänkta projektområde (datorbaserade laborationer eller simuleringar i fysik). Här fick jag dock bara träffar på mer avancerade böcker inom fysik.
Sedan provade jag att söka på Internet i stället och fick då massor med träffar. Öppnade några av dem och konstaterade att de var riktigt intressanta och användbara. Det blev nästan för mycket av det goda! Jag kommer att behöva göra mer fokuserade sökningar, samla ihop det jag hittar, gå igenom och granska materialet och kontrollera vad som är tillåtet för mig att använda och eventuellt modifiera.
Ser verkligen fram emot att få tid att jobba med detta!

2 kommentarer:

  1. Ja, informationssökning är verkligen bra att kunna och tyvärr tycker jag fortfarande att det är svårt att komma ihåg att utnyttja alla möjligheter. Kanske beror det på att man hittar så mycket som är tillräckligt bra, på ännu enklare och snabbare sätt (Google)?

    SvaraRadera
  2. Datorbaserade laborationer och simulationer? Här är en inspirerande föreläsning, hoppa fram 10 min i klippet. http://www.youtube.com/watch?v=60OVlfAUPJg

    SvaraRadera