måndag 29 november 2010

Upphovsrätt - många lärare är lagbrytare

Oj, det här var inte lätt! Under helgen har jag gått igenom Kolla källan, Copyright – Copyleft och några artiklar som behandlar brott mot upphovsrättslagen. Reglerna är snåriga och ändras dessutom med tiden. Domsluten är omstridda. Stefan Didon, PIM-examinator i Stockholm, säger till exempel att det han förut underkände vid PIM-examinationen på grund av otillåten användning skulle han idag godkänna.
Jag har nu insett att jag i mitt arbete har begått lagbrott. Det har hänt att jag under lektionen spelat upp en film från YouTube eller använt bilder och ppt-presentationer på nätet, utan att först kolla användarvillkoren. På mitt arbetsrum har jag en samling videoband som innehåller inspelningar från TV av program som Vetenskapens Värld. Dessa får jag således inte visa i klassrummet om inte skolan har ett skolbandningsavtal. Har skolan det? Jag har ingen aning – men det ska jag ta reda på nu!
Visst borde det finnas en person på skolan som har som uppgift att hålla i de här frågorna. En person som sammanställer och informerar om vilka regler som gäller, ansvarar för avtal med olika instanser som tillhandahåller material, och som bevakar vilka förändringar som sker i praxis och lagstiftning. Hur är det ute på skolorna, finns det en sådan person eller funktion?

3 kommentarer:

  1. Har samma tankar som du Marianne. Det finns massor att ta itu med min arbetsplats också. Funderar över om det är jag som ska ta tag i det arbetet...Har ännu inte satt igång med mitt projektarbete och funderar över om ett sådant där sammanställningsarbete kanske kan bli ett sådant... (lite tråkigt kanske) Hade en annan idé från början om ett projektarbete med vår hemsida, men det ska jag göra i vilket fall som helst, så....Vi får se.

    SvaraRadera
  2. Men tror du inte att många av oss lärare egentligen vet att man inte fritt kan spela in tv-program och visa i skolan eller att man inte kan visa dvd-filmer som man hyrt eller lånat ... men att man ibland kanske struntar i reglerna därför att man tycker att ändamålet helgar medlen. Materialet kanske kan tillföra så mycket bra i undervisningssituationen att man inte vill missa möjligheten att illustrera det som man just nu jobbar med.

    I sitt eget klassrum vågar man kanske tumma lite på reglerna, men jag tror att många känner att det är viktigt att det blir rätt på nätet. Det material man lägger där kan synas av alla och det blir därför extra noga att man inte har snott lite här och där, eller har jag fel?

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotta! Jovisst, jag tror du har rätt. Och jag kommer att fortsätta att tänja på gränserna inom klassrummets insynsskyddade väggar. Som du säger så finns det så mycket att vinna på det, och risken för upptäckt eller att någon har invändningar där är ju mycket osannolikt.

    SvaraRadera