tisdag 2 november 2010

Plagiat

Jag förstår att många elever lockas till att plagiera andras arbeten. Det handlar om flera saker. En orsak är att de ofta har en liberal inställning till att använda andras material. Jag tror att majoriteten av eleverna ägnar sig åt otillåten fildelning och nerladdningar från t ex Pirate Bay. En annan orsak är okunskap -  det är ju inte helt kristallklart var gränserna går. Här har vi lärare en viktig uppgift att klargöra vad plagiat ÄR, och hur man kan använda sig av andras arbeten utan att plagiera. Att ge uppgifter som känns meningsfulla och utmanande (lagom!), och kräva att man kan följa hur arbetet  fortskrider exempelvis via bloggar eller wikis stävjar också lusten och möjligheterna att plagiera.
Sedan finns förstås verktyg som Urkund och Turnitin. Jag provade att ladda upp ett av mina egna dokument i Turnitin och fick ut statistik över andelen och vilka källor som var ”plagierade”. Men tyvärr kunde jag  inte att se var i texten de plagierade formuleringarna fanns eftersom Turnitin fastnade i någon slags loop då med kommentaren  ”Loading Page”. Dokumentet var bara 18 kB. Efter 5 minuter gav jag upp. Någon som haft liknande problem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar